Friday, June 25, 2010

Result Exam...

Alhamdulillah result sem lepas sudah keluar, keputusan secara spesifik biarlah simpanan diri ini sahaja.
Di musim world cup ni ana ada terfikir, ada ke seseorang yang bermain bola hanya mengejar habuan semata-mata. Tak kiralah dia bermain di kelab mana-mana yang penting bagi dia satu, iaitu bermain terbaik, buat apa yang termampu. Walau nama tiada dikenali, walau jatuh di mana dia, bola jugalah hidupnya. Bukan dia mengejar kepada piala, bukan mengejar kasut emas atau pemain terbaik FIFA, tapi permainan dia mengalahkan orang lain. Inilah masih menjadi tanda tanya...
Di sini ana cuba nak kaitkan dengan cerita bola itu dengan kehidupan pendakwah zaman lampau. Jika dilihat kepada Sahabat-Sahabat dan para tabie' merentasi benua hanya semata-mata ingin menyebarkan syiar Islam. Bersama mereka hanya tawakkal, bukannya mereka menunggu sehingga duit memenuhi karung baru melangkah keluar merantau. Sehingga hasil kegigihan mereka kita pada hari ini dapat menikmati Islam yang suci ini.
Begitu juga jika kita baca biografi Ulama silam, mereka sanggup meredah benua berkelana hanya semata-mata mencari sekelubit ilmu. Berbulan-bulan sehingga bertahun-tahun dengan hanya dengan satu tujuan menceduk sebayak mungkin ilmu Allah yang luas.
Jikalau benda yang baik itu melekat di jiwa sehingga sanggup meredah lautan api, memang bertuahlah orang itu. Dan ana pinta biarlah benda itu meresap di jiwa kita semua. Jika di kata kita seorang penuntut ilmu, sejauh mana pengorbanan kita mendapatkannya?. Jika kita di kata kita seorang pendakwah, berapa orang yang pernah kita ajak kepada kebaikan dan tinggalkan kemungkaran?. Begitu jauh lagi terasa diri ini dari ini semua..
Sebagai muhasabah bersama, terasa cukup singkat masa ini. Bagai semalam baru menjejakkan kaki di U, tapi buka sem ni sudah melangkah ke 'final year'. Ana masih tertanya-tanya pada diri ini apakah yang ingin ku bawa balik ke lapangan masyarakat, adakah cukup dengan segulung ijazah, atau ilmu yang tak seberapa yang ada ini. Atau ana belum sedia lagi keluar ke medan sana..
Cukuplah dulu celoteh ana meluah persoalan minda yang masih berlegar-legar ini..tulis ikut keluar jer.. tak tersusun minta maaflah ek...
Buat sahabat-sahabat tahniah semua ana ucapkan di atas keputusan yang di perolehi. Walau apa keputusan dalam bentuk number, biarlah keputusan yang sebenar terzahir dalam kehidupan kita. Jadikan apa dipelajari mendekatkan kita kepada-NYA..

"If you can dream it, you can do it"

No comments: