Saturday, April 17, 2010

Pertandingan Takhrij Hadith


Nilai 7April-Satu majlis penyampaian hadiah kepada pemenang Musabaqoh Takhrij Hadith (“Generasi Celik Al- Hadith Generasi Gemilang”) telah berlangsung di Fakulti Pengajian Quran dan Sunnah. Program ini dianjurkan oleh Biro Dakwah dan Kerohanian Sekretariat Perhubungan Pelajar Fakulti Pengajian Quran Dan Sunnah dengan kerjasama Fakulti Pengajian Quran dan Sunnah. Di antara tujuan penganjuran pertandingan ini adalah:
a) Menanam semangat cintakan Hadith dikalangan mahasiswa/i USIM.
b) Membentuk mahasiswa muslim yang mempunyai kesedaran tentang perlunya mendalami ilmu Hadith.
c) Mewujudkan citra Al-Hadith dikalangan mahasiswa USIM.
d) Sebagai platfom terbaik bagi pelajar yang telah mempelajari ilmu takhrij hadith untuk tampil dalam suatu pertandingan dan bersaing antara mahasiswa kampus USIM bagi mempraktikkan ilmu yang mereka pelajari.
Kategori-kategori pertandingan:
1. Kumpulan 15 kumpulan
2. Individu 15 peserta
Sedikit kronologi berkaitan pertandingan ini, pada 31MAc diadakan majlis taklimat pertandingan dan cabutan potongan hadith untuk peserta. Dalam tempoh 4hari semua peserta dikehendaki menyiapkan tugasan. Pemarkahan dinilai melalui berapa banyak sumber yang dapat dan sanad hadith yang dibuat, disamping gabungan syajarah itu sendiri.
Pihak penganjur berharap dapat menjadikan program ini menjadi program tahunan atau termaktub dalam takwin tahunan SPP FPQS, bukan hanya untuk mahasiswa FPQS sahaja tetapi terbuka kepada semua mahasiswa USIM khususnya dan semua yang bergelar mahasiswa amnya.

Taklimat Hakim 31/Mac/2010


Majlis Penyampaian Hadiah kepada pemenang 7April 2010.

(Johan Ketogori Kumpulan)

(Johan ketegori Individu)



"Generasi Celik Al- Hadith Generasi Gemilang”

No comments: