Friday, April 23, 2010

My World


1. Orang yang hebat bukan dengan semua mengenali, nama sentiasa meniti di bibir, tapi kehebatan sebenar adalah seorang yang dapat melahirkan ramai orang yang hebat. Semua orang tak mengenali namun hasil kerjanya semua mengetahui.


2. Dalam kepedihan mengharungi survival kehidupan ini terkadang tersungkur rebah, terluka, keluar air mata, namun semua itu mencorak kembali kehidupan di kemudian hari. Belajarlah dengan pengalaman sendiri dan orang lain, semoga bertemu jalan terbaik.


3. Cahaya purnama begitu lembut dan damai jika dirasai.. Kehadirannya tak begitu zahir, namun dapat dinikmati.. Biarlah perjuangan tak di ketahui, tetapi jadikanlah kejayaan untuk semua mengecapi..


4. Kita bersama melalui satu kefahaman. Ukhwah dijalin membentuk satu ikatan. Kita bersama bukan berseorangan, baru terasa kemanisan dalam sebuah perjuangan. kesatuan membentuk kekuatan sedang perpecahan menambah kelemahan..


5. Sebagai seorang mahasiswa yang berjiwa besar, jangan jadikan diri kita sama seperti orang lain, bukan hanya hidup dalam buaian semata-mata, apabila sedar terus dibuai dan terus terlelap. Tapi jadikanlah dunia kita ibarat seperti pemandu kenderaan, seketika terlena boleh membawa padah kepada diri dan juga penumpang.


6. Kehidupan ini bagai debu ditiup angin, kemana-mana tak menentu jatuhnya. Perjalanan penuh onak dan duri melintang jalan. Tak semua perkara yang berlaku seperti yang dirancangkan, realitinya apa yang melintang itulah kehidupan.


7. Ujian dan cubaan ibarat bahan bakar kepada api perjuangan. Perjuangan tanpa ujian ibarat api yang membakar sebatang lidi, pada awalnya cepat marak tetapi setelah seketika hanya menunggu padam.


8. Mulut boleh berbohong, tetapi hati tidak.. Mulut mudah melepaskan kata, tetapi hati yang sengsara.. Berbicaralah dengan apa yang terbit di hati dan jangan diikut lidah yang tidak berhati-hati.


9. Dunia tak pernah mengenal mangsanya, begitu banyak perangkap yang menungu mangsanya.. Perangkap yang sulit untuk di kenali. Hanya bagi yang berhati-hati sahaja dapat melalui.


10. Walau menghadapi hebat tentangan. Walau nyawa menjadi gadaian. Walau harta dan diri jadi taruhan, anak dan isteri di tinggalkan, penjara tempat persinggahan.. Namun bagi yang mengerti smua itu adalah pemanis dalam kehidupan dan perjuangan..


11. Manis jangan cepat ditelan.. pahit jangan cepat dibuang.. Biar cantik di mata, jangan disangka tepat pilihan.. Pahit ditanggung jangan di sangka pedih kan memanjang..


12. Kita terkadang begitu sukar menentukan permulaan suatu langkah perjalanan, namun langkah terakhir itulah yang sentiasa kita impikan setelah melakukan langkahan pertama.


13. Biarlah kemenangan kita dengan mantopnya kekuatan kita, bukannya kemenangan dengan sebab kelemahan musuh kita.. Biarlah orang tertarik dengan perjuangan kita kerana kekaguman mereka, bukannya dengan sebab kesian terhadap kita..


14. Dunia merupakan medan perlumbaan. Bagi orang muslim sejati mereka sanggup meletakkan keseluruhan hidup mereka untuk berada di hadapan bagi melakukan ketaatan kepada Allah dan mendapatkan keredahaan-NYA. Manakala bagi ahli dunia menggunakan dunia sebagai medan perlumbaan menunaikan tuntutan hawa nafsu dan syahwat mereka.


15. Bahtera pelayaran mesti terus-menerus dalam penambahbaikan....dari saiz kecil ke besar, dari kayu ke fiber.. moga dapat membawa muatan yang sesuai dengan hayat di badan...





p/s.Ini hanyalah koleksi kata-kata yang terbit di hati ini, sebagai satu perkongsian.. sebarang komentar amat dialukan.
"If you can dream it, You can do it"

No comments: