Thursday, December 17, 2009

Perutusan Awal Muharram 1431

"Hari ini lebih baik dari semalam dan esok lebih baik dari hari ini..."



Inilah trademark yang sudah lali dalam kehidupan kita. Bermula dari rumah ke sekolah rendah, menengah, Ipt dan yang sudah berkeluarga, kata-kata ini cukup sinonim dengan masyarakat kita amnya dan orang Islam khususnya. Namun diri ini tertanya-tanya adakah trademark kita ini hanya bermain di mulut, sebagai alat berlumur yang hanya menunggu masa untuk dibuang atau hanya bermain di telinga kanan dan keluar ke telinga kiri, bukannya meresap di dalam hati dan terzahir dalam kehidupan..


Jika dihayati trademark ini, bagiku sudah cukup bagi kita menjadi sebuah masyarakat dan juga ummah terbaik. Terbaik dari perangainya, ibadahnya, dakwahnya dan keseluruhan hidup ini. Apa tidaknya jika hari ini seseorang itu dapat membetulkan 1% niatnya kerana Allah dalam kehidupannya bermakna dalam 100 hari seluruh kehidupannya hanya kepada-NYA. Apabila semua ehwal kehidupan harian hanya kepada-NYA maka tidak timbullah pelbagai benda yang tak sepatutnya berlaku. Mencari harta kerana-NYA, walau puluhan juta harta namun ia hanya bermain di tangan, bukan menusuk ke hati. Kehidupan dapat, keredhaan-NYA pun dapat.


Jika setiap kali sembahyang kita dapat menjaga dari melakukan perbuatan yang membatalkan sembahyang. Jika puasa kita buleh tak makan, sedangkan peluang untuk makan terhidang luas di depan mata. Kenapa benda ini kita tidak terjemahkan dalam kehidupan harian kita. Jika di hulur wang rasuah kita tak terasa seolah-olah kita makan di siang hari ramadhan. Allah yang kita iktikad pada bulan ramadhan Yanh Maha Melihat adalah tuhan pada bulan-bulan lain juga Yang Maha Melihat.


Bersempena dengan awal Muharram 1431 ini marilah sama-sama kita muhasabah balik ke mana halatuju kita. Kita bukan berakhir di dunia ini saja, tapi kehidupan di sana masih menunggu tiba. Duit yang kita kumpul untuk hidup di sana adakah sudah cukup. Cukuplah trade mark ini menjadi batu ukur kepada sejauh mana hijrah kita. Hijrah dari yang kurang baik kepada yang baik itu adalah hijrah yang sebenar..




Ibnu Mas'ud berkata: "Perkara yang paling sedih apabila tibanya tahun baru adalah umurku bertambah tetapi amalanku tidak bertambah.."




Salam Maal Hijrah 1431...



p/s: jangan lupa puasa 8,9,10 muharram.. besar fadhilatnya...

No comments: