Tuesday, December 15, 2009

Perjalanan ke Sekinchan

Sungguhku tak sangka jika sebelum ni namanya hanya bermain di fikiran akhirnya diri ini dapat menjejakkan kaki di tempat ini. Masih teringat setiap kali ada orang yang bertanya kepada Alias mana asal mesti orang tersilap dengar 'shin chan' dan menjadi bahan tawaan untuk semua orang. Namun kali ini aku berkesempatan menjejakkan kaki di Sekinchan atas pelawaan Alias menghadiri kenduri sempena majlis perkahwinan kakaknya.

Semuanya bermula ketika akhir sem 5 apabila alias menjemput kami satu rumah ke rumahnya, namun aku tidak berani memberikan apa-apa keputusan, memandangkan majlis ini berlangsung ketika cuti akhir sem. Tidak adalah benda yang di tunggu-tunggu oleh setiap pelajar selain cuti, apatah lagi cuti sem. Masa cuti sem inilah masanya untuk balik ke kampung bagi mengubat rindu untuk keluarga dan kampung halaman. Itulah sebabnya aku tak berapa yakin dapat menhadiri jemputan ini.

Tanpa di duga pada cuti ini kebetulan masa ku banyak dihabiskan di Nilai, bermula dari titik inilah ku merangcang perjalanan ke walimah Alias. Berpandukan google map aku dan Samsul mencari jalan terbaik dan terdekat bagi menuju ke Sekinchan.

Setelah peta telah ku jumpai dan motor sudah di servis, ku memberanikan untuk meredah perjalanan ini. Tepat jam 7pg, 13 Disember 2009 setelah menghantar Edd ke komuter Nilai ku turus meluncur bersama Sem meneruskan perangcangan yang sudah diatur. Suatu benda akan dikira berharga jika sudah berjaya. Perancangan tanpa pelaksanaan ibarat kereta tanpa stereng, semua nampak cantik tapi tak dapat kemana.

Hampir 25minit meluncur di lebuh raya kami singgah sarapan di R&R Dengkil. Hampir 10 minit berada di R&R kami meneruskan perjalanan, dengan kelajuan 80 ke 90 km/j ku meluncur di lebuh raya. Bagiku biarlah perlahan asalkan 'enjoy' atau dengan kata lain biar lambat asal selamat. Perjalanan ini bagiku cukup menenangkan tak sabar nak sampai ke Sekinchan. Dari Nilai ku menuju ke Shah Alam, dari Shah Alam pula ku mencari pulak sign bord yang menunjukkan arah ke Kuala Selangor dan di susuli Tg.Karang dan akhirnya Sekinchan.

Dalam perjalanan ini aku sempat singgah di masjid Ijok bagi merehatkan tubuh dan juga motor. Tepat jam 10.25 aku dan sem sampai ke rumah Alias. Di depan rumahnya tampak beberapa khemah, ada khemah untuk hadirin lelaki, hadirin perempuan, khemah santapan pengantin dan khemah tempat bakar ayam. Tak perlu diri ini sebut khemah yang mula-mula aku pergi tak lain tak bukan khemah tempat bakar ayam. haha...

Perjanan balik yang cukup meletihkan...

Nasi, lauk-pauk telah ku lahap sehingga tak tinggal apa lagi yang tak ku jamah, opp terlupa hanya makanan pengantin je ku tak jamah, hanya sempat ambil gambar. Jadi tak de apa lagi yang ku buat di sana. Setelah hampir sejam berada di rumah Alias dalam keadaan hadirin pun bertambah, diri ini meminta keizinan untuk beredar dulu. Perjananku ini tidak berakhir di sini apabila aku meneruskan perjanan ke Sungai Besar untuk berkunjung ke rumah seorang kenalan di sana. Perjanan dari rumah Alias ke sana memakan masa hampir setengah jam pula, namun bagiku tiada masa lain dah nak berkunjung ke sana, jika nak tunggu diri ini datang berkunjung ke sini lagi, alamatnya 2 atau ke 3 tahun akan datang belum tentu.

Hampir sejam juga berada di Sungai Besar, aku eminta diri untuk pulang. maklum sajalah perjananku masih jauh nak balik ke Nilai. Aku bertolak dari Sungai Besar jam 2.30 merentasi jalan yang sama kami gunakan ketika datang. Namun kali ini terasa cukup lama perjalanan ini, bagai menunggang unta di sahara sahaja. Lebih dari sekali kami berhenti semata-mata nak meregangkan urat-urat yang kepenatan. Tak cukup di stesen minyak, stesen bas pun jadi. Bukan stakat itu sahaja masjid dan pasar malam pun singgah. Tepat jam 6.15 kami sampai ke rumah kami di Nilai dengan penuh rasa keletihan dan bersyukur, dapat sampai dengan selamat..

Yang penting bagiku, walau perjalanan ini cukup pedih dilalui namun biarlah segalanya terubat dengan keakraban sebuah persahabatan. Persahabatan bukan bertempat, bukan bermasa atau berwaktu, apatah bermusim, namun ia dapat dirasai kemanisannya jika kita tahu apa itu erti sebuah persahabatan yang termetri dengan ikatan Akidah yang satu..