Wednesday, February 9, 2011

Dahaga



Dahaga...
Dikala panas terik sang mentari di siang hari menerjah, disinilah terasanya tengkok ini ingin menyapa titisan air sebagai penawar dahaga..

 
Dahaga..
Dikala sang rempit dipisahkan dengan mtornya, di sinilah terasa bagai menanti malam begitu panjang bagai tiada menjelma siang.. 

Dahaga..
Dikala perenang tiada bertemu air, di sinilah terasa bagai semua terhidang di depan terasa bagai hamparan laut untuk diredah..

Dahaga...
Dikala sang anak berjauhan dengan ibu diperantauan, di sinilah terasa bagai terlalu merindui saat pertemuan sebagai pengubat dahaga rindu...

Dahaga..
Dikala sang bujang dan dara telah terlebih umur untuk membina mahligai keluarga, di sinilah terasa bagai diri tiada peneman dalam kehidupan...

Dahaga..
Dikala pasangan berkasih berkelana berasingan, di sinilah terasa bagai hari-hari yang dilalui begitu panjang untuk diredah berkeseorangan...

 Namun sedar atau tidak, dikala kehendak insani tidak dipenuhi seperti kebiasaan, kita cukup terasa ketiadaannya. Kehidupan kita tidak lebih dari haiwani jika sekadar ini jua kita mahukan, walhal sedar atau tidak di dalam kehidupan insani ini kita sering terlupa kehendak rohani atau jiwa kita yang cukup mendahagakan bajaan amalan taqarrub billah. 

 Jangan biarkanlah hati ini tidak merasa dahaga sedang realitinya kebuluran dan menghitung hari menunggu mati.
"Sesungguhnya seringan-ringan siksa-KU terhadap orang alim, jika ia mengutamakan syahwatnya daripada cinta-KU, akan AKU haramkan daripada merasakan kelazatan bermunajat kepada-KU"(dipetik dari kitab hikam Ibn Attaillah)

p/s: rangkap di atas hanyalah sebagai pembayang, tak tahulah kena atau tidak dengan isi utama yang ingin disampaikan...

"Mencorak Suasana Dengan Islam"

No comments: